أهلا وسهلا بك إلى عبدالرحمن يوسف - شعر، أدب، ثقافة، تعليم، سياسة، أخبار.

صفحة 1 من 2 12 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 10 من 11
  1. #1
    عضو نشط
    تاريخ التسجيل
    Aug 2005
    المشاركات
    204

    Exclamation قصة حياة شعبان عبد الرحيم في مسلسل


    أعلن المطرب الشعبي المصري شعبان عبد الرحيم عن بدء تنفيذ فكرة إنتاج مسلسل تليفزيوني يتناول قصة حياته الكاملة والمصاعب التي واجهها قبل احتراف الغناء حتى حقق الشهرة.

    واعتبر المطرب الشعبي أن المسلسل سيلقي الضوء على الظروف السيئة التي عاشها في طفولته وشبابه ولجوئه لامتهان عدد من الحرف البسيطة، أشهرها صبي نقاش و"مكوجي" قبل اتجاهه إلى إحياء الأفراح الشعبية التي كانت بداية الطريق للشهرة.

    ولم يخش عبد الرحيم من الاعتراف بماضيه البسيط وحياته الصعبة خلافا لما يدعيه البعض ممن يلجئون لتزوير ماض مشرف والانتماء إلى عائلة معروفة، مشيرا إلى أنه لا يحب "تذويق" الأمور وأنه ما زال يعيش حياته بنفس الطريقة التي نشأ عليها.

    فيه ناس بتقول كمان ان شعبولا هو اللي هايمثله بنفسه !
    أما رأي صديقنا احمد فيصل لما سألته في الموضوع ده فقال انه بيرحب جدا وبيقول ان أكتر واحد يقدر يقوم بدور الفنان العظيم ده هو هشام عبد الحميد
    انا بجد مش فاهمه هو شعبان بقى أثر من أثرات مصر يعني عشان يتعمل مسلسل عنه؟؟؟
    مين شعبولا ده؟
    احمد شوقي ولا أم كلثوم حد يفهمني والنبي عشان انا شكلي كده مش بعرف افهم الحاجات اليومين دول
    وأى انتفاع للهديل الذى مضى * على عهد نوح بالهديل المرجع ؟!

    (أبو العلاء المعرى)

  2. #2
    عضو نشط
    تاريخ التسجيل
    Jan 2006
    الدولة
    ابحث عن وطن
    المشاركات
    2,107

    افتراضي

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hadeel
    انا بجد مش فاهمه هو شعبان بقى أثر من أثرات مصر يعني عشان يتعمل مسلسل عنه؟؟؟
    مين شعبولا ده؟


    احمد شوقي ولا أم كلثوم حد يفهمني والنبي عشان انا شكلي كده مش بعرف افهم الحاجات اليومين دول
    معلشي يا هديل الحق مش عليه الحق علي اللي عمله مترب و يسمعه حتي و لو علي سبيل الضحك
    و علي رأي المثل : هبلة و مسكوها طبلة
    الشوارع حواديت
    حودايه الحب فيها
    و حودايه ... عفاريت !!!

    أحمد مصطفي

  3. #3
    عضو نشط
    تاريخ التسجيل
    Aug 2005
    الدولة
    Where I Want To...
    المشاركات
    2,697

    افتراضي

    بلا هــــــــم....
    _____________

    قـالـت الـقــوة ُ لـلـعـالـَــم ...
    أنــتَ مـلـــكـي ...
    فـسـجـنَـــها الـعـالـَــمُ عـلــى عـرشِـــهَـا....! ! !


    وقـالَ الـحُـــبُ لـلـعـالـَـــم....
    إِنـِّي لـَــك....
    فـوهـَــبَ لـَـهُ الـعـالـَــــمُ الـحـريـــة َفــي دارِه....! ! !

    _طــاغـــــــور_
    _____________

  4. #4
    عضو نشط
    تاريخ التسجيل
    Sep 2005
    الدولة
    الولايات المتحدة الأسلامية
    المشاركات
    992

    Post

    أيه ده كوكب الشرق شعبولا هيعمل مسلسل عظمه علي عظمه يا ست
    أنتوا مزعلين نفسكوا ليه هيه حبكت عليه
    There is no good and evil there is only power

  5. #5
    Banned
    تاريخ التسجيل
    Dec 2006
    الدولة
    ارض الله
    المشاركات
    540

    افتراضي

    وماله..هى جت عليه؟ على الاقل اغانيه ليها معنى..بغض النظر عن صوته وعن طريقته فى الغناء..الا ان له اغانى وطنيه كتير ..الله عليك ياشعبان..لما عمل اغنية عن السكة الحديد..فى حد اتجرأ يعمل زيه. ولا اغنيتة عن الرسول او عن اسرائيل..ياريت ربنا يهديه ويستمر فى الاتجاه ده على طول..والله يجى منه..بقى سعاد حسنى وعبدالحليم حافظ يتعمل عليهم افلام..وهما اساسا عملوا ايه للبلد؟؟دا هما اللى خسروا اخلاق الناس..شوفوا افلامهم وانتوا تعرفعوا تاريخهم الملئ بالدنس والرجس....وبالنسبة للاخ اللى بيعترض وبيقول هو كوكب الشرق..انا بالنسبة لى شعبان افضل منها..انت ماسمعتش اغنيتها اللى بتقول فيهاالخلاعة والدلاعة مذهبى..سبحان الله بدل ماتقول الاسلام دين ربنا هو طريقتى ومذهبى فى الحياة...لا تقولك الخلاعة والدلاعة..ماهو ماكانش بيسمعها الا السكارى بتوع اخر الليل.. والله يرحمك ياشيخ كشك لما قلت (كفانا ضحكا على ذقون الشعب)

  6. #6
    عضو غير نشط
    تاريخ التسجيل
    Mar 2007
    الدولة
    السعوديه
    المشاركات
    6

    افتراضي

    هاديل فن زمان راح مع الكبار الان صار كل من يريد يمثل يمثل زمن الفلوس والواسطه اختي اعتقد ان اي انسان يريد ان يغني اغاني شعبان عبد الرحيم يغنيها بس ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ الا حد الان هو فيه ايه بيصلح غير مكياجه واسواراته دائماً وشكراً

  7. #7
    عضو غير نشط
    تاريخ التسجيل
    Aug 2008
    المشاركات
    3

    افتراضي

    شـكــ وبارك الله فيك ـــرا لك ... لك مني أجمل تحية .

  8. #8
    عضو نشط
    تاريخ التسجيل
    Apr 2008
    المشاركات
    1,169

    افتراضي

    ماشى حيعمل قصة حياته بس حيكتب فيها ايه كنت مكوجى رجل وايه المشكله ما فيه غيره مكوجيه كتير يبقى لو كل مكوجى عمل قصة حياته مسلسل مش حنخلص ...
    قول مادام الحـــــــق ضايــــــع
    والغرض بيــــــــع البضـــــــايــع
    الحرام ســــــاتر وســــــــــايـــع
    ولا نمـــــــشى عريانــــــــــــين


  9. #9
    عضو غير نشط
    تاريخ التسجيل
    Aug 2008
    المشاركات
    3

    افتراضي

    شكرا علي مسلسل حياة شعبان عبد الرحيم

  10. #10
    عضو غير نشط
    تاريخ التسجيل
    Aug 2008
    المشاركات
    3

    افتراضي

    شكرا علي كليب قصة حياة شعبان عبد الرحيم

 

 
صفحة 1 من 2 12 الأخيرةالأخيرة

معلومات الموضوع

الأعضاء الذين يشاهدون هذا الموضوع

الذين يشاهدون الموضوع الآن: 1 (0 من الأعضاء و 1 زائر)

المواضيع المتشابهه

  1. شعبان باشا عبد الرحيم
    بواسطة ماجد هانى في المنتدى أشعار عامية
    مشاركات: 2
    آخر مشاركة: 07-12-2007, 03:21 pm
  2. مات.. وهو يبتسم
    بواسطة shady30 في المنتدى منتدى القصة
    مشاركات: 2
    آخر مشاركة: 10-09-2006, 03:06 pm
  3. مشاركات: 8
    آخر مشاركة: 17-12-2005, 05:01 am
  4. شهر شعبان لا تدعه يفوتك
    بواسطة شاعر البيداء في المنتدى مواضيع متنوعة
    مشاركات: 1
    آخر مشاركة: 13-09-2005, 09:40 pm
Back to Top