أهلا وسهلا بك إلى عبدالرحمن يوسف - شعر، أدب، ثقافة، تعليم، سياسة، أخبار.

صفحة 1 من 4 1234 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 10 من 31
  1. #1
    عضو نشط
    تاريخ التسجيل
    Sep 2005
    الدولة
    بيتنا
    المشاركات
    1,451

    Lightbulb الدرويش...(قصيدة حب جت فجأة...!)

    الدرويش...
    (قصيدة حب جت فجأة...!)



    قصيدة حب جت فجأة..
    أخاف أكتبها لا حروفي ما تفهمنيش..
    أخاف انطقها لا لساني ما يسعفنيش
    واخاف انساها يوم
    قلبي ما يرحمنيش..!
    واخاف م النوم
    لا يوم أصحى
    ألاقيني بقيت درويش..!
    فما اتهزش
    لو احتاج صوتك الناعم يكلمني
    وأنده لك
    وما ترديش...
    لو القى عينيكي بتحاول
    تصحي ف قلبي موت الروح
    وتيجي ف يوم
    وما تصحيش..
    واخاف بعيوني ابص لها..
    ..ما تسمعنيش..
    ****

    أخاف لأكون بقيت درويش..
    أعيش بعينيكي ف غيابك
    وألمس في الخيال إيدك
    والاقي الوجد والنشوة ف مقام حبك...
    أخاف لا اصبح أنا إنتي...
    تقولي "بحبك" أفهمها
    وادوب فيها... وما اسمعكيش..!
    أعيش من غيرك أتدفى بأنوارك.. وما أشوفكيش...
    وانا -على قد ما بحبك-
    ما احبش إنى أكون درويش..
    ما احبش إني اكون إنتي...!
    عشان لو قلت:
    "بتحبيني يا حبيبتي...؟"
    تقولي: "أيوه أنا بحبك..!"
    تحسيها.. وانا افهمها..
    أنا ارتاح.. وانتى ما تخبيش...!
    ***

    وبرضه كتبت وحروفي
    ما فهمتنيش..
    وبرضه نطقت ولساني
    ما أسعفنيش..!
    لكني باعيش..
    بدون ما أنام ولا أصحى..!
    عشان ما ابقاش ف يوم.. درويش..

    أحمد فيصل
    16 أغسطس 2006
    .. ليتني أخذت القرص الأزرق..!

    مواضيعي في المنتدى



    موقعي/ مدونتي
    الدرويش


  2. #2
    عضو نشط
    تاريخ التسجيل
    Jun 2006
    المشاركات
    737

    افتراضي

    برافو برافو عليك

    فين الحاجات والمحتاجات الجامدة دي يا ابو فيصل
    انت كنت مخبيها مننا فين يا حج
    المهم
    هي بجد قصيدة جميلة
    هاسهر فيها وبيها الليلة
    وهاسيب ايوه معاد اصحابي
    حتى مراتي وكل العيلة
    علشان أسهر سهرة طويلة
    ما هي قصيدة حقيقي جميلة
    على فكرة يا ابو فيصل اللي كتبته كله والله العظيم ارتجال صرف بدون تفكير
    ولولا إن القصيدة عاجباني ما كنتش قلت حرف واحد
    تقبل تحياتي
    هاااااااااااااااااا
    هاتتقبلها ولا هاحط السيخ المحمي في صرصور ودنك
    طيب يا عم
    العواف بقى
    اضحك اضحك ما انا عارف انك بتتضحك دلوقتي
    تصدق يا فيصل ............... ولا بعدين بقى
    فوتَّك بالعافية
    التعديل الأخير تم بواسطة محمود عبد الله ; 30-08-2006 الساعة 11:57 am
    وماذا سوفَ يحدثُ لو خلوتُ إلى اعتمالِ الوقتِ في ركضِ الحياةِ
    مزارِعًا أو بائعًا للفلِ أو شيخًا لمسجدِ حيِّنا الشعبيِّ ؟
    أصرخُ "من يخلِّصُني سواكَ وما اعتراكَ الضعفُ مثلي"
    ثم أغرقُ في بحورِ العينِ لا كحلٌ لها غير التزامي فيَّ بالسهرِ الجميلِ
    وركعتينِ تخلصانِ الروحَ من نهدٍ تفجَّرَ ثورةً



    مدونتي
    دوار ابو سلامة

  3. #3
    عضو
    تاريخ التسجيل
    Aug 2006
    المشاركات
    37

    افتراضي

    سبقني فارس الشعر في الرد على قصيدتك الجميله

    ولكن حقا المشاعر الحقيقية دائما تصل الى القلوب.

    والفطره والبساطه أهم ما يمثل هذا الصرح العملاق والرقيق في نفس الوقت
    موهبتك تشع بالاحساس يا أحمد فلا تخففي عنا تلك التحف القيمه
    أبرك محموداً ، أو ارجع راشداً من حيث جئت ، فإنك في بلد الله الحرام

  4. #4
    Banned
    تاريخ التسجيل
    Jul 2005
    المشاركات
    2,347

    افتراضي

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمود عبد الله
    ولولا إن القصيدة مش عاجباني ما كنتش قلت حرف واحد
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمود عبد الله

    معلش يا فيصل استأذنك أقول حاجة لمحمود عندك ، قول : اتفضل
    لولا : حرف امتناع لوجود
    ولو : حرف امتناع لامتناع
    بناء على ماسبق امتنع انك ما تقولش حرف واحد لوجود السبب ان القصيدة مش عاجباك
    هذه العبارة يمكن تصحيحها بحذف كلمة (مش) أو بوضع (لو) مكان (لولا)
    وشكرا

  5. #5
    عضو
    تاريخ التسجيل
    Jun 2006
    المشاركات
    72

    افتراضي

    انا اسف دي اول مشاركة ليه في ابداء رائي
    بس القصيدة المقال عنها قصيده
    معجبتنيش خالص
    سامحني استاذي بس انت التزمت بارتجال كلمات
    بينها موسيقي سمعيه لا أكثر
    ونسيت المراد من اي قصيده
    المهم الكلام ده ميضيقئش

  6. #6
    عضو نشط
    تاريخ التسجيل
    Jun 2006
    المشاركات
    737

    افتراضي

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة شاعر البيداء
    معلش يا فيصل استأذنك أقول حاجة لمحمود عندك ، قول : اتفضل
    لولا : حرف امتناع لوجود
    ولو : حرف امتناع لامتناع
    بناء على ماسبق امتنع انك ما تقولش حرف واحد لوجود السبب ان القصيدة مش عاجباك
    هذه العبارة يمكن تصحيحها بحذف كلمة (مش) أو بوضع (لو) مكان (لولا)
    وشكرا
    الجميل دوما شاعر البيداء
    كنت أقصد أن أقول لو إن القصيدة مش عاجباني ماكنتش كتبت حرف واحد
    وحرفي ل ا { لا } جم غلط والله ومالاحظتوش إلا دلوقتي
    تصدق
    المهم القصيدة عاجباني لأن فيها ارتجال جميل وموسيقى عذبه وتطغى عليها روح شاب مفعمة بالكلام السهل البسيط
    وماذا سوفَ يحدثُ لو خلوتُ إلى اعتمالِ الوقتِ في ركضِ الحياةِ
    مزارِعًا أو بائعًا للفلِ أو شيخًا لمسجدِ حيِّنا الشعبيِّ ؟
    أصرخُ "من يخلِّصُني سواكَ وما اعتراكَ الضعفُ مثلي"
    ثم أغرقُ في بحورِ العينِ لا كحلٌ لها غير التزامي فيَّ بالسهرِ الجميلِ
    وركعتينِ تخلصانِ الروحَ من نهدٍ تفجَّرَ ثورةً



    مدونتي
    دوار ابو سلامة

  7. #7
    عضو نشط
    تاريخ التسجيل
    Sep 2005
    الدولة
    بيتنا
    المشاركات
    1,451

    Red face الإحراج ده بقه....

    محمود الجميل..
    أشكرك أولا على كلماتك الرقيقة..
    ثم أفول لك ثانيا إني ما كنتش مخبيها ولا حاجة.. هيه "جت فجأة" وبعدين سابتني شوية ورجعت فجأة فنشرتها...
    واقول لك ثالثا إني مش عارف انت لاحظت الارتجال ده ازاي.. لأني كتبتها بسرعة وبطريقة أقرب للارتجال ومش عارف ده بان ازاي ( فكرتني بكارم لما قرأ لي قصيدة مرة وقال لي انها مكتوبة على مرتين وحدد لي مكان "القطع" بالضبط...!)
    تصدق يا فيصل ............... ولا بعدين بقى
    وعلى إيه.. أنا أقول لك دلوقت لأنى حفظت الموقف ده خلاص...
    إنت أكيد حاسس إني مألوف أو انتى شفتني قبل كده...
    لأ مش انا..
    إنها كالعادة أحد نسخي المنشرة في كل مكان.. لكن -وكما تعرف- There is only one true Yori....!
    وصلتني تحياتك وتقبلناها ..!
    دمت لقلمي..
    ***

    نوفيل بن حبيب الذي يبدو رقيقا..!
    مش عارف إيه "الصرح العملاق الرقيق" ده.. لكن واضح إنك تقصدة العشّـة الغلبانة اللي اسمها قصيدتي...!
    أشكرك كثيرا..
    دمت لقلمي..

    ***
    اللي فارسني..
    مغلش يا شاعر البيداء استأذنك أقول حاجة لعماد (وطبعا ح تقول اتفضل زي ما انا بقول على طول..!)
    إنت يا جدع انت داخل تصلح لمحمود..؟
    طب ما تصلح لى انا.. بص طيب، قول كلمة، أي حاجة..
    دمت لقلم محمود...!
    ***

    محمد حسنين محمد الذي لا أعرف حجمه..
    وجملة ( لا أعرف حجمه) هذه تعني إني لم أقرأ لك من قبل لأعرف هل أنت أستاذ كبير أم تلميذ صغير.. وبالتالي لا يمكنني التحديد إذا كان كلامك عن خبرة أم عن غير ذلك..
    عموما بما أنك تدعي (والكلمة مقصودة) أنها ليست قصيدة فاثبت لي ذلك.. لأن البينة على من ادعى..
    أنتظرك ثانية..
    ودمت لقلمي..
    ***
    محمود بيصلح لعماد (وهو بالطبع يفعل ذلك لأن بالنسبة لي أنا فقد فهمته منذ البداية دون الحاجة إلى تصحيح..!
    دمتما لقلمي..
    .. ليتني أخذت القرص الأزرق..!

    مواضيعي في المنتدى



    موقعي/ مدونتي
    الدرويش


  8. #8
    عضو نشط
    تاريخ التسجيل
    Jun 2006
    المشاركات
    737

    افتراضي على رأي المثل اللي بيقول : أول القصيدة كفر

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد حسنين محمد
    انا اسف دي اول مشاركة ليه في ابداء رائي
    بس القصيدة المقال عنها قصيده
    معجبتنيش خالص
    سامحني استاذي بس انت التزمت بارتجال كلمات
    بينها موسيقي سمعيه لا أكثر
    ونسيت المراد من اي قصيده
    المهم الكلام ده ميضيقئش
    ومين قال إن الكلام ده ما يضايقش
    ده إنت خليت أول رد ليك بدون وعي ولا روح نقد
    القصيدة ما تعجبكش ده حقك
    ولكن تقول
    سامحني استاذي بس انت التزمت بارتجال كلمات
    بينها موسيقي سمعيه لا أكثر
    فهذا كلام غير مفهوم
    يعني إيه موسيقى سمعية
    هو في موسيقى سمعية ومش سمعية
    ثانيا النقد أو إبداء الرأي لمجرد الكلام فقط عيب
    وثالثا هي القصيدة ما يصح فيها ارتجال ولا إيه
    انت عارف يعني إيه ارتجال الأول ولا بتقول كده وخلاص
    يا ريت تفهمنا إزاي دي مش قصيدة لو سمحت علشان تبان وجهة نظرك
    وماذا سوفَ يحدثُ لو خلوتُ إلى اعتمالِ الوقتِ في ركضِ الحياةِ
    مزارِعًا أو بائعًا للفلِ أو شيخًا لمسجدِ حيِّنا الشعبيِّ ؟
    أصرخُ "من يخلِّصُني سواكَ وما اعتراكَ الضعفُ مثلي"
    ثم أغرقُ في بحورِ العينِ لا كحلٌ لها غير التزامي فيَّ بالسهرِ الجميلِ
    وركعتينِ تخلصانِ الروحَ من نهدٍ تفجَّرَ ثورةً



    مدونتي
    دوار ابو سلامة

  9. #9
    عضو نشط
    تاريخ التسجيل
    Nov 2005
    المشاركات
    463

    افتراضي

    مين إللي قال دا مش شعر ؟
    أنا مع محمود يا أخ محمد حسين
    ليس هكذا يكون نقد الأعمال الأدبية .
    النص قصيدة شعرية بالعامية المصرية هذا أولاً .
    بدأت بداية تقليدية من حيث الوزن والقافية
    قصيدة حب جت فجأة..
    أخاف أكتبها لا حروفي ما تفهمنيش..

    أخاف انطقها لا لساني ما يسعفنيش
    واخاف انساها يوم
    قلبي ما يرحمنيش..!
    واخاف م النوم
    لا يوم أصحى
    ألاقيني بقيت درويش..!
    بداية موفقة موزونه ومقفاه بالإضافة إلى الصور الجمالية
    أخاف أكتبها لا حروفي ما تفهمنيش..
    أخاف انطقها لا لساني ما يسعفنيش

    في منتها الجمال وكيف يخاف العاشق أن يخونه الكلام فلا يستطيع التعبير عما بداخله من مشاعر حيث يكون السكوت أبلغ .
    أما لو كان قصدك من إرتجال كلمات لها موسيقى سمعية هو الإكتفاء بالموسيقى دون تناول شعري حقيقي فسمح لي أخالفك الرأي النص نص عاطفي مرفرف بالمشاعر والأحاسيس .
    وبساطته هي من مميزاته وليست من عيوبه .
    كنت أود تفصيص النص وتناوله كله لأنه بالفعل نص يستحق التناول والمتابعة .
    من وجهة نظري أحمد فيصل ظهر علينا اليوم في ثوب جديد . ووجه أخر
    تحياتي لكم جميعا وكل التهاني لأحمد على هذا النص الجميل

    بيني وبنكو السهر نـسهر ونسـتنى
    الشمس جايه هتبدر أرضـنا حِـنه
    وبكره أجمل من اللي كنـا نتمـنى
    وآه يا خوفي يا بكره تيجي تكسفني !!!

    أسامة عبد الصبور
    http://usamaoos.maktoobblog.com/

  10. #10
    عضو نشط
    تاريخ التسجيل
    Aug 2005
    الدولة
    Where I Want To...
    المشاركات
    2,697

    Thumbs up

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أحمد فيصل


    أخاف أكتبها لا حروفي ما تفهمنيش..
    أخاف انطقها لا لساني ما يسعفنيش
    واخاف انساها يوم
    قلبي ما يرحمنيش..!
    ممكن حد يتوسط لنا عند الأخ زرياب الأول (ربنا يكرمه ويصلح له حاله يارب دايما ً) . . علشان يحط لنا ايدين بتسقف . .
    بس . . يكونوا بيسقفوا بذمة . .

    تجنن يا فيصل . .
    ممكن تحفظ دي من فضلك . .
    علشان نبقى نسمعها . . ! !
    _____________

    قـالـت الـقــوة ُ لـلـعـالـَــم ...
    أنــتَ مـلـــكـي ...
    فـسـجـنَـــها الـعـالـَــمُ عـلــى عـرشِـــهَـا....! ! !


    وقـالَ الـحُـــبُ لـلـعـالـَـــم....
    إِنـِّي لـَــك....
    فـوهـَــبَ لـَـهُ الـعـالـَــــمُ الـحـريـــة َفــي دارِه....! ! !

    _طــاغـــــــور_
    _____________

 

 
صفحة 1 من 4 1234 الأخيرةالأخيرة

معلومات الموضوع

الأعضاء الذين يشاهدون هذا الموضوع

الذين يشاهدون الموضوع الآن: 1 (0 من الأعضاء و 1 زائر)

المواضيع المتشابهه

  1. قصيدة إلى.. جمال مبارك
    بواسطة أبو حسام في المنتدى أشعار عامية
    مشاركات: 4
    آخر مشاركة: 13-09-2007, 08:59 pm
  2. خديجة .. قصيدة جديدة بصوتي
    بواسطة باسم حمودة في المنتدى أشعار فصحى
    مشاركات: 0
    آخر مشاركة: 02-08-2007, 04:01 pm
  3. قصيدة في الشيخ أحمد ياسين
    بواسطة arahman في المنتدى أشعار فصحى
    مشاركات: 19
    آخر مشاركة: 09-12-2005, 02:28 am
  4. قصيدة في حق أمير المؤمنين علي بن أبي طالب
    بواسطة وهــج في المنتدى أشعار فصحى
    مشاركات: 1
    آخر مشاركة: 16-01-2005, 02:34 pm
Back to Top